تفاوت روان پریشی با اسکیزوفرنی چیست؟

تفاوت روان پریشی با اسکیزوفرنی

روان پریشی یک علامت سلامت روان است که شامل از دست دادن ارتباط با واقعیت و تجربه توهم و هذیان است. می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و یکی از قابل تشخیص ترین  علائم اسکیزوفرنی است . اسکیزوفرنی یک وضعیت سلامت روانی است که نحوه تفکر، عمل، احساس و رفتار فرد را مخدوش می کند. روان پریشی می تواند بدون اسکیزوفرنی نیز رخ دهد. در مورد تفاوت های روان پریشی و اسکیزوفرنی و نحوه جستجوی کمک مناسب برای هر بیماری بیشتر بدانید.

شرایط و موقعیت های متعددی می تواند منجر به ایجاد روان پریشی شود . روان پریشی نشانه ای از چندین بیماری روانی است اما به طور معمول خود یک اختلال در نظر گرفته نمی شود. روان پریشی افکار و ادراکات فرد را تا حدی مختل می کند که تشخیص اینکه چه چیزی واقعی است و چه چیزی نیست را به چالش می کشد.

علائم روان پریشی و اسکیزوفرنی

روان پریشی و اسکیزوفرنی علائم منحصر به فردی دارند که برخی از آنها به یکدیگر شباهت دارند.

علائم روان پریشی

در بیشتر موارد، روان پریشی نشان دهنده یک بیماری زمینه ای است. این نشانه چندین بیماری روانی است. علائم روان پریشی را می توان به طور کلی به توهم، هذیان و نابسامانی طبقه بندی کرد.

علائم روان پریشی عبارتند از:

• شنیدن صداهایی که وجود ندارد
  • دیدن چیزهایی که وجود ندارد
  • اعتقاد راسخ و غیر قابل تغییر به باورهای و نادرست
  • فکر می کنید افکار و رفتارهای شما توسط چیزی یا شخص دیگری کنترل می شود

نشانه های اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی به دو  دسته مثبت و منفی طبقه بندی می شوند . علائم مثبت شامل تغییرات در افکار و رفتار است. در مقابل، علائم منفی شامل تغییرات شخصیتی مانند بی انگیزگی، کمتر صحبت کردن، کاهش حالات چهره و عدم علاقه به فعالیت های اجتماعی است.

قابل تشخیص ترین جنبه های اسکیزوفرنی علائم مثبت روان پریشی است.

برخی از شایع ترین علائم اسکیزوفرنی عبارتند از:

• شنیدن یا دیدن چیزهایی که وجود ندارند
  • تجربه پارانویا
  • تفکر غیرعادی یا غیرمنطقی
  • داشتن و ابراز احساسات خاموش
  • مشکل در پردازش اطلاعات جدید و تصمیم گیری
  • انزوای اجتماعی
  • مشکل در توجه

روان پریشی

• شنیدن/دیدن چیزهایی که وجود ندارند
  • اعتقاد راسخ به باورهای نادرست
  • بیمار فکر می کند که افکار و رفتارهایش توسط چیزی یا شخص دیگری کنترل می شود

اسکیزوفرنی

• شنیدن/دیدن چیزهایی که وجود ندارند
  • تجربه پارانویا
  • فکر کردن به روشی غیرعادی یا غیرمنطقی

علل روان پریشی و اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی یک بیماری روانی است که روان پریشی ویژگی اصلی آن است. با این حال، علائم روان پریشی می تواند در انواع دیگر اختلالات پزشکی، سلامت روان و مصرف مواد رخ دهد.

با این حال، فرد ممکن است اسکیزوفرنی داشته باشد و علائم مثبت روان پریشی را در مراحل اولیه و باقیمانده اسکیزوفرنی تجربه نکند.

علل روان پریشی

کاملاً مشخص نیست که چه چیزی باعث روان پریشی می شود. چندین عامل و محرک با ایجاد روان پریشی مرتبط هستند.

برخی از آنها عبارتند از:

• اختلالات روانی : شایع ترین علت روان پریشی ایجاد یک بیماری سلامت روان است. اسکیزوفرنی، زوال عقل ، اختلال دوقطبی و اختلال اسکیزوافکتیو شرایط شایعی هستند که با روان پریشی تظاهر می کنند.
  • سوء مصرف مواد : سوء مصرف مواد غیرقانونی و داروهایی مانند LSD و آمفتامین ها شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به روان پریشی قرار می دهد.
  • آسیب مغزی : صدمات تروماتیک مغز همچنین به عنوان محرک روان پریشی در افراد مستعد شناخته شده است.

علل اسکیزوفرنی

محققان هنوز در حال کار برای تعیین علت دقیق  اسکیزوفرنی هستند . ترکیبی از عوامل ژنتیکی، فیزیکی، محیطی و روانی به عنوان محتمل‌ترین دلیل برای ابتلای فرد به این بیماری شناسایی شده است.

عوامل زیر فرد را در معرض افزایش خطر ابتلا به این بیماری قرار می دهد:

• ژنتیک : نقش ژنتیکی قوی در ایجاد اسکیزوفرنی وجود دارد.
  • ساختار مغز : برخی تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی تفاوت های خاصی در ساختار مغز خود دارند. با این حال، این اغلب خفیف است و در همه افراد مبتلا به این بیماری وجود ندارد.
  • استرس : یک موقعیت پر استرس می تواند باعث ظهور یا تشدید علائم اسکیزوفرنی در برخی افراد شود. در حالی که استرس از نظر فنی نمی تواند باعث ایجاد این بیماری شود، می تواند علائمی را در افرادی که در حال حاضر در معرض ابتلا به این اختلال هستند، ایجاد کند.
  • سوء مصرف مواد : مانند روان پریشی، سوء مصرف مواد نیز می تواند باعث ایجاد اسکیزوفرنی در افرادی شود که از قبل مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

تشخیص روان پریشی و اسکیزوفرنی

تشخیص روان پریشی و اسکیزوفرنی معمولاً شامل بسیاری از فرآیندهای مشابه است. پزشک شما سابقه روانپزشکی، پزشکی و خانوادگی شما را بررسی می کند و وضعیت جسمی و روانی شما را بررسی می کند.

تشخیص روان پریشی

شناسایی روان پریشی مستلزم بررسی شرایط سلامت روانی است که ممکن است در آنها بروز کند. پزشک سابقه پزشکی و خانوادگی شما را نیز بررسی خواهد کرد.

این شامل سؤالاتی در مورد اختلالات در خانواده شما، داروهایی که مصرف می کنید، جزئیات علائم شما و هر سؤال دیگری که می تواند به آنها در تشخیص دقیق کمک کند، می شود. یک ارزیابی روانپزشکی معمولاً برای تشخیص دقیق سایکوز مورد نیاز است.

تشخیص اسکیزوفرنی

آزمایش خاصی وجود ندارد که بتوان از آن برای تشخیص اسکیزوفرنی استفاده کرد. اگر شما یا کسی که دوستش دارید علائم اسکیزوفرنی را نشان می دهد، باید در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید.

معیارهای تشخیصی اسکیزوفرنی شامل موارد زیر است:

• تجربه علائم مثبت روان پریشی برای بیش از یک ماه
  • کاهش قابل توجهی در عملکرد را تجربه می کند
  • داشتن علائمی که بیش از شش ماه وجود داشته است
  • رد کردن عواملی مانند سوء مصرف مواد و سایر اختلالات سلامت روان

درمان روان پریشی و اسکیزوفرنی

مؤثرترین درمان برای شرایط سلامت روان و علائم آنها معمولاً شامل روان درمانی و دارو است.

درمان سایکوز

هنگامی که یک بیماری روانی باعث روان پریشی می شود، پزشکان معمولاً بر درمان علائم بیماری به عنوان یک کل تمرکز می کنند.

ترکیبی از دارو درمانی و روان درمانی روش معمول است. داروهای ضد روان پریشی مانند ریسپردال (ریسپریدون)، زیپرکسا (اولانزاپین) و ابیلیفای (اریپیپرازول) اغلب برای درمان علائم روان پریشی استفاده می شوند.

درمان اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی یک بیماری مادام العمر است. متاسفانه در حال حاضر هیچ درمانی برای این اختلال وجود ندارد. درمان بر مدیریت علائم و بهبود عملکرد روزانه شما متمرکز است. ترکیبی از دارو و درمان نیز برای درمان اسکیزوفرنی استفاده می شود:

• دارو : داروهای ضد روان پریشی معمولاً برای کمک به علائم روان پریشی تجویز می شوند.
  • روان درمانی : درمان شناختی رفتاری (CBT ) اغلب توصیه می شود.
  • خانواده درمانی و هنر/ بیان درمانی : اینها همچنین در کمک به درمان برخی از جنبه های این اختلال موثر هستند.

جلوگیری

اگرچه ممکن است پیشگیری از اسکیزوفرنی یا انواع خاصی از روان پریشی امکان پذیر نباشد، اما تشخیص زودهنگام، درمان و به حداقل رساندن محرک های بالقوه (مانند مواد) مهم است.

خلاصه

• اسکیزوفرنی یک بیماری روانی است که می تواند باعث روان پریشی شود. با این حال، علائم مثبت روان پریشی همیشه در طول دوره بیماری وجود ندارد.
  • روان پریشی نشانه بسیاری از بیماریهای روان و برخی شرایط پزشکی است. همچنین می تواند در اثر انواع خاصی از تروما، مصرف مواد و آسیب های مغزی ایجاد شود.
  • تشخیص و درمان هر دو معمولاً شامل ترکیبی از دارو و روان درمانی است.
  • متمایزترین تفاوت بین روان پریشی و اسکیزوفرنی این است که در حالی که روان پریشی یکی از علائم اسکیزوفرنی است، اسکیزوفرنی یک وضعیت سلامت روانی است که در کنار سایر علائم باعث روان پریشی می شود.

سخن پایانی

روان پریشی و اسکیزوفرنی هر دو شرایطی هستند که نیاز به مراقبت متخصص دارند. اگر شما یا کسی که دوستش دارید علائم هر یک از این بیماری ها را تجربه می کنید، ضروری است در اسرع وقت با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید. دانستن تفاوت بین هر دو شرایط به شما امکان می دهد تشخیص، پیش آگهی و درمان را بهتر درک کنید.

زندگی با اسکیزوفرنی

Psychosis vs. Schizophrenia: What Are the Differences?